”Menisinkö tänään kävellen, pyöräillen vai autolla? Vai jäänkö kotiin etätöihin, jotta ehdin ajoissa päiväkodille ja ruokakauppaan?”
Tutkin kestävää liikkumista ja maankäyttöä kaupungeissa. Tärkeä näkökulma työlleni on alueiden saavutettavuus, sillä se yhdistää jokapäiväiset kysymykset arkiliikkumisen muodoista ja tavoista globaaleihin kysymyksiin ekologisesta ja sosiaalisesta kestävyydestä, liikenteen ja maankäytön muutoksesta sekä kaupungistumisesta. Saavutettavuus on myös tärkeä kaupunki- ja liikennesuunnittelun työkalu, minkä ympärille rakentui väitökseni. Valmistuin tohtoriksi vuonna 2023 Helsingin yliopistosta aiheenani kestävän saavutettavuuden mittaaminen. Minua kiinnostaa ymmärtää miten kaupunkiympäristöissä voidaan sovittaa yhteen luonnon ja ihmisen tarpeita, ja ratkoa niiden ristiriitoja.
Taustaltani olen paikkatietoon erikoistunut maantieteilijä, eli hyödynnän tutkimuksessani ihmisten liikkumisesta ja kaupunkiympäristöistä kertyviä laskennallisia massa-aineistoja, kuten matkapuhelinaineistoja, satelliittikuvia, katunäkymäkuvia ja jopa virtuaalitodellisuutta. Jos olet joskus kulkenut kaupunkipyörillä pääkaupunkiseudulla, on matkasi saattanut näkyä yhtenä pisteenä miljoonien muiden joukossa aineistossani.
Tällä hetkellä työskentelen tutkijatohtorina Digital Geography Lab -tutkimusryhmässä Helsingin yliopiston maantieteen osastolla. Olen varajohtajana Euroopan tutkimusneuvoston (ERC) rahoittamassa GREENTRAVEL-hankkeessa (2023-2027), joka tutkii arkiliikkumisen aikaista viheraltistusta viidessä Euroopan kaupungissa. Tavoitteemme on ymmärtää viheraltistuksen terveys- ja hyvinvointivaikutuksia, kehittää tapoja mitata kaupunkivihreää ihmisen näkökulmasta, mallintaa ihmisten liikkumisvirtoja ja kaupunkivihreälle altistumista, sekä tarkastella viheraltistuksen alueellista ja sosioekonomista tasa-arvoa.