Päiväkotien lapset lumoutuivat varhaiskasvatuspilotin tutkijavierailuista

Keväällä 2025 toteutettu Tutkija tavattavissa -pilotti toi tutkijat päiväkotien lapsiryhmien eteen etäyhteyksin – ja tulokset olivat innostavia. Nuorten Tiedeakatemian organisoima kokeilu osoitti, että myös pienet lapset kykenevät omaksumaan tieteellisiä käsitteitä, kun ne esitetään lapsentasoisesti ja vuorovaikutteisesti.

Raportin laati varhaiskasvatuksen erityisopettaja Linda Tuomi, joka havainnoi vierailuja ja keräsi palautetta sekä tutkijoilta että opettajilta. Neljä toteutunutta vierailua sisälsivät muun muassa keskusteluja bakteereista, muurahaisista ja merieläimistä. Lapset esittivät kysymyksiä, kuuntelivat tarkkaavaisesti ja jatkoivat aiheiden käsittelyä vielä kotona ja päiväkodissa.

“Lapset jaksoivat hienosti istua lähes tunnin ja jutella. Osallistava juttelu toimi oikein hyvin.” – Tutkijan kommentti

Etävierailujen onnistumista tukivat osallistavat menetelmät, kuten lasten kysymykset, yhteiset keskustelut ja visuaaliset materiaalit. Opettajien rooli korostui tulkkina ja fasilitaattorina, joka auttoi tutkijaa pitämään esityksen kiinnostavana ja ymmärrettävänä.

Vaikka teknisiä haasteita ilmeni – kuten ääni- ja kuvayhteyksien pätkimistä – kokonaiskokemus oli positiivinen. Kaikki osallistuneet tutkijat ilmoittivat halukkuutensa jatkaa vierailuja varhaiskasvatuksessa.

“Lapset ovat niin kiinnostuneita tutkimisesta, että eivät enää halua katsoa lasten ohjelmia vaan luontodokumentteja.” – Opettajan kommentti

Raportti korostaa, että etävierailut voivat tukea varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteita, kuten leikin, ilmaisun ja ympäristön tutkimisen yhdistämistä. Projektityöskentely ennen ja jälkeen vierailun syvensi oppimista ja lisäsi lasten uteliaisuutta.

Pilotti osoittaa, että myös päiväkotilapset voivat innostua tieteestä, kun se tuodaan heidän maailmaansa ymmärrettävällä ja elämyksellisellä tavalla.

Onnistunutta kokeilua pyritään laajentamaan lukuvuoden 2025-2026 aikana.