Träffa en forskare växte fyrfaldigt under läsåret 2024–25

Den svenskspråkiga Träffa en forskare-verksamheten växte kraftigt under läsåret 2024–25. Antalet fyrdubblades jämfört med föregående läsår. Besök gjordes i allt högre grad också till låg- och högstadier.

Träffa en forskare erbjuder vetenskapsfostran samt presenterar vetenskaplig forskning och forskaryrket till barn och unga. Tjänsten är verksam på alla skolnivåer, i hela Finland, och erbjuder fullständigt kostnadsfria distansbesök i alla skolämnen. Verksamheten fungerar med hjälp av en forskarpool av frivilliga forskare. Forskarpoolen består för tillfället av ca 700 registrerade forskare, varav ca 100 svensktalande, som representerar olika högskolor och olika faser av forskarkarriären, från doktorand till emeritusprofessor. Årligen når tjänsten över 14 000 elever. Under läsåret 2024-25 nådde den svenska sidan ca 1500 elever.

Kartta ruotsinkielisestä Suomesta, jossa on sinisen eri sävyin osoitettu vierailujen tiheys eri maakunnissa.En karta på Svenskfinland, där antalet forskarbesök inom olika landskap visas med olika nyanser av blått.
Träffa en forskare har använts i hela Svenskfinlands. Flest besök ordnades i Nyland (16) och huvudstadsregionen (14), men besök gick av stapeln också i Egentliga Finland (10), Österbotten (10) och på Åland (10). Också skolor på språköar har använt sig av tjänsten.

Under den av Kulturfonden finansierade projektperioden har vi haft som målsättning att nå Svenskfinlands skolvärld och ge svenskspråkiga barn och unga samma möjlighet till vetenskapsfostran som deras finskspråkiga motparter, oavsett geografiskt läge.

Majoriteten av besöksbegäran på svenska är till gymnasiet, men populariteten har ökat också i grundskolan. Medan vi under tidigare år endast fått enstaka besöksbegäran till grundskolan har deras antal under läsåret 2024–25 stigit till 34 % av alla besök. Allt som allt har 61 % av Svenskfinlands gymnasier använt tjänsten. Besök har gjorts till alla landskap i Svenskfinland, Åland inkluderat, samt till flera språköar. Särskilt populära har forskarbesöken varit i läroämnen filosofi, psykologi och biologi. Besök har ordnats till gymnasiets obligatoriska, valfria och skolvisa kurser. I lågstadiet har forskarbesöken varit särskilt populära i omgivningslära.

En viktig del i utvecklandet av Träffa en forskare är den användarrespons som vi samlar in från lärare, forskare och elever. Responsblanketterna förnyades i årsskiftet 2024–25 för att göra responsgivandet ännu smidigare än förut.

Besöken svarar på elevernas frågor

Elevresponsen visar att majoriteten av eleverna har gillat besöken. Responsblanketten ger eleverna möjligheten att ge besöket ett skolvitsord. Det vanligaste vitsordet från eleverna var under höstterminen 8 (medeltal ca 8,1) och under vårterminen 9 (medeltal ca 8,4). Besöken har fått för det mesta positiv respons även från de elever som uppger att deras motivation för läroämnet eller kursen är låg.

Ett cirkeldiagram på vitsordsfördelningen i elevresponsen läsår 2024-25.
Elevresponsens vitsordsfördelning under läsår 2024–25. Höstterminens vanligaste vitsord var 8, vårterminens 9.

”Fint att få en sådan här möjlighet att bekanta sig med denna värld [av forskning, red.anm.] som känns ganska avlägsen för oss som inte bor i en universitetsstad” – elevrespons

”Under besöket lärde jag mig hur det finns så mycket flera steg och mera arbete bakom all forskning än jag någonsin hade kunnat tänka mig.” – elevrespons

Eleverna upplever att besöken ökar deras intresse för vetenskap. De känner även att besöken har ändrat deras tidigare uppfattningar om vetenskap. Särskilt tack riktas till möjligheten att skicka in frågor till forskaren på förhand. På detta sätt har eleverna fått höra mera om just de frågor de undrar över, vilket gör besöken intressantare.

Lärare tacksamma för tjänstens smidighet, också forskarna nöjda

Lärarna är exceptionellt nöjda med tjänsten: det vanligaste vitsordet lärarna gav till besöken under läsåret 2024–25 var 10 (medeltal 9,2). Alla som fyllde i responsblanketten skulle testa tjänsten på nytt och många har i själva verket redan blivit rutinerade användare.

”Otroligt fint att ni möjliggör forskarträffat också på svenska. Forskaren talade till eleverna fint och på rätt nivå. Forskaren lyckades fånga elevernas uppmärksamhet genom hela lektionen.” – lärarrespons från grundskolan

”Träffa en forskare är en unik möjlighet för andra stadiets studerande att träffa experter i olika läroområden. Detta var redan mitt andra forskarbesök. Hoppas ni fortsätter med projektet också i framtiden!” – lärarrespons från gymnasiet

Lärarna upplever att besöken har varit intressanta och att eleverna orkar fokusera sig genom besöken. Lärarna tycker att tjänsten är flexibel och lätt att använda. Allra flest tack riktas ändå till svenskspråkigheten — att verksamheten är tillgänglig också på svenska. Responsen visar klart hur det inte alls är en självklarhet att liknande inhemska, geografiskt tillgängliga och kostnadsfria resurser finns också på svenska.

Också forskarna har varit mycket nöjda med besöken: responsen har varit enbart positivt. Besöken ger forskarna möjligheten att utveckla sina kunskaper i kommunikation och växelverkan med en annorlunda publik, samtidigt som de får möjligheten att öva på att popularisera sin egen forskning.

Den svenskspråkiga verksamheten fortsätter

Det är med glädje som vi meddelar att den svenskspråkiga Träffa en forskare-verksamheten har fått fortsatt finansiering från Kulturfonden och kommer således att fortsätta åtminstone till slutet av 2026. Redan under sommaren tar vi emot besöksbegäran för höstterminen 2025. Besöksbegäran kan skickas i vanlig ordning via blanketten, minst en månad innan det önskade besöksdatumet.