Daghemsbarnen blev förtrollade av forskarbesöken i småbarnpedagogikens pilotprojekt

Under våren 2025 genomfördes pilotförsöket Träffa en forskare för daghem, där forskare mötte barngrupper på distans – och resultaten var inspirerande. Försöket organiserades av Unga vetenskapsakademien och visade att även småbarn kan ta till sig vetenskapliga begrepp då de presenteras på ett sätt som är anpassat till barnens nivå och sker interaktivt.

Rapporten (endast på finska) skrevs av speciallärare inom småbarnspedagogik, Linda Tuomi, som observerade besöken och samlade in respons från både forskare och pedagoger. De fyra genomförda besöken innehöll bland annat diskussioner om bakterier, myror och havsdjur. Barnen ställde frågor, lyssnade uppmärksamt och fortsatte att bearbeta ämnena både hemma och i daghemmet.

”Barnen orkade sitta fint i nästan en timme och prata. Det inkluderande samtalet fungerade mycket bra.” – Forskarens kommentar

Distansbesöken stöddes av inkluderande metoder, såsom barnens frågor, gemensamma diskussioner och visuellt material. Lärarnas roll lyftes fram som tolkar och facilitatorer, som stödde forskaren i att göra presentationen intressant och begriplig.

Trots tekniska utmaningar – såsom störningar i ljud- och bildförbindelser – var helhetsupplevelsen positiv. Alla de forskare som deltog uttryckte sin vilja att fortsätta med besöken inom småbarnspedagogiken.

Barnen är så intresserade av att forska att de inte längre vill titta på barnprogram, utan hellre ser på naturdokumentärer.” – Lärarens kommentar

Rapporten betonar att distansbesök kan stödja målen i läroplanen för småbarnspedagogik, såsom att kombinera lek, uttryck och utforskande av omgivningen. Projektarbetet före och efter besöket fördjupade lärandet och ökade barnens nyfikenhet.

Pilotprojektet visar att även daghemsbarn kan bli nyfikna på vetenskap när den presenteras på ett begripligt och upplevelserikt sätt i deras egen värld.

Det lyckade pilotförsöket planeras att utvidgas under läsåret 2025-2026.