Nuorten Tiedeakatemia esitteli tammikuun loppupuolella järjestetyillä Educa-messuilla tiedekasvatustoimintaansa. Koordinaattoreista ja jäsenistä muodostunut messutiimi esitteli Tutkija tavattavissa -palvelun lisäksi uutta Mene ja tiedä -julkaisua, Expedition Mundus -tiedekasvatuspeliä sekä Nuorten Tiedeakatemian tiedekasvatusvideoita.
Eri toimintamuodot herättivät paljon kiinnostusta, ja messuständillä tilattiin tutkijavierailuja kevään oppitunneille. Erityisesti palvelun maksuttomuus ilahdutti ja hämmästytti opettajakuntaa. Jokunen uusi tutkijakin palvelun rekisteriin saatiin.
Perjantai-iltana järjestetyssä paneelissa ”Tutkija tavattavissa -palvelu korkeakouluyhteistyön mahdollistajana – ajatuksia palvelua käyttäviltä tutkijoilta ja opettajilta” kuultiin monenlaisia näkökulmia palveluun niin tutkijoiden kuin opettajien näkökulmasta. Mukana keskustelemassa olivat tiedekasvatuskoordinaattorimme Kim Krappala, useita vierailuja tehneet tutkijat Arno Solin ja Veera Ehrlén sekä palvelua aktiivisesti käyttävät aineenopettajat Heli Kylmälä (kemia) ja Eeva Uutela (uskonto ja elämänkatsomustieto).
Tutkijoiden puheenvuoroissa korostui se, miten kouluvierailut auttavat kehittämään omia tiedeviestintätaitoja ja opettavat, miten tutkimusta kannattaa motivoida. Näitä taitoja voi sitten hyödyntää vaikkapa viestittäessä tutkimuksesta poliitikoiden suuntaan. Eräänlaisena yhteiskunnan peilinä koululuokat voivat myös auttaa hahmottamaan, mikä omassa tutkimuskohteessa tai tutkimuskohteessa laajemmin kiinnostaa.
Opettajat kiittelivät koordinaation toimivuutta ja palvelun yhdenvertaisuutta. Aalto-yliopistosta voi saada tutkijan etävierailulle Lappiin, toisaalta helsinkiläisnuorille on hyvä näyttää, että ”elämää on myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella”, ja vaikka Lappeenrannassakin voi opiskella kiinnostavia asioita.
Opettajien mukaan oppilaat odottavat tutkijavierailuja innoissaan ja monet tutkijavieraista onnistuvat rikkomaan tutkijuuteen liittyviä stereotypioita. Tutkijat ovat usein rentoja, hauskoja ja pukeutuneet aivan tavallisesti! Erilaisten urapolkujen kuuleminen on oppilaista aina kiinnostavaa, ja vaikkapa ammatillisessa koulutuksessa opiskeleville voi olla inspiroivaa kuulla, että tutkijaksi on saattanut päätyä joku, joka ei ole käynyt lukiota.