I slutet av januari ordnades Educamässan, Finlands största evenemang inom undervisning och pedagogik. Också unga vetenskapsakademien (YAF) var med och presenterade akademiens verksamhet inom vetenskapsfostran. Förutom Träffa en forskare-tjänsten presenterade mässteamet, som bestod av både koordinatorer och medlemmar, den nya Mene ja tiedä-publikationen, Expedition Mundus-vetenskapsspelet och YAF:s vetenskapsvideor.
De olika verksamhetsformerna väckte mycket intresse och på mässmontern beställdes flera forskarbesök till vårens lektioner. Särskilt tjänstens kostnadsfrihet överraskade och fick många tack bland lärarkåren. Även forskarpoolen växte med ett par nya forskare.
På fredag kväll ordnades en paneldiskussion om Träffa en forskare som ett verktyg för högskolesamarbete. I diskussionen hörde vi synvinklar på tjänsten från såväl forskare som lärare. I panelen medverkade vår koordinator för vetenskapsfostran, Kim Krappala, och inom tjänsten aktivt engagerade forskarna Arno Solin och Veera Ehrlén, samt ämneslärarna Heli Kylmälä (kemi) och Eeva Uutela (religion och livsåskådningskunskap), som är tjänstens aktiva användare.
Forskarna betonade hur forskarbesök hjälper till att utveckla deras färdigheter i vetenskapskommunikation och lär dem hur det lönar sig att motivera sin forskning. Dessa färdigheter kan sedan användas exempelvis då man kommunicerar forskning till politiker. Skolklasser fungerar också som en sorts spegel av samhället och kan hjälpa forskare förstå vad inom det egna forskningsområdet väcker intresse.
Lärarna berömde tjänstens funktionalitet och jämlikhet. En forskare från Aalto-universitet kan göra ett virtuellt besök i Lappland, samtidigt som det är viktigt att visa ungdomar i Helsingfors att ”det finns liv också utanför huvudstadsregionen” och att man till exempel kan studera intressanta ämnen också i Villmanstrand.
Enligt lärarna ser eleverna fram emot forskarbesöken med stor entusiasm, och många forskare lyckas bryta stereotypa föreställningar om forskaryrket. Forskarna är ofta avslappnade, roliga och klär sig helt vanligt! Att höra om olika karriärvägar är alltid intressant för eleverna, och för dem som studerar vid yrkesutbildningar kan det vara inspirerande att få höra om hur någon har blivit forskare utan att ha gått gymnasiet.