Tutkija tavattavissa -tiedekasvatuspalvelun ruotsinkielinen puoli, Träffa en forskare, kasvoi hurjasti lukuvuoden 2024–25 aikana. Vierailupyyntöjen määrä nelinkertaistui verrattuna edelliseen lukuvuoteen, ja vierailuja on tehty enenevissä määrin myös ala- ja yläkouluihin.
Tutkija tavattavissa tuo tiedekasvatusta kaikille oppiasteille, kaikkialle Suomeen, ja esittelee lapsille ja nuorille tieteellistä tutkimusta ja tutkijan ammattia. Palvelu tarjoaa maksuttomia etätutkijavierailuja kaikkiin oppiaineisiin ja toimii vapaaehtoisen tutkijapoolin avulla. Tutkijapooliin on rekisteröitynyt noin 700 (noin 100 ruotsinkielistä) tutkijaa ja poolissa on edustettuna niin eri korkeakoulut kuin tutkijanuran eri vaiheet, väitöskirjatutkijoista emeritusprofessoreihin asti. Kaikkiaan palvelu tavoittaa vuositasolla yli 14 000 oppilasta.
Träffa en forskare -palvelua on käytetty koko ruotsinkielisessä Suomessa. Eniten vierailuja oli Uudellamaalla (16) ja pääkaupunkiseudulla (14), mutta myös Varsinais-Suomessa (10), Ahvenanmaalla (10) ja Pohjanmaalla (10) järjestettiin vierailuja, kuten myös monella eri kielisaarella.
Kulturfondenin rahoittaman hankkeen tavoitteena on ollut tavoittaa ruotsinkielinen koulumaailma ja antaa ruotsinkielisille lapsille ja nuorille sama mahdollisuus tiedekasvatukseen, sijainnista riippumatta.
Ruotsinkielisistä vierailupyynnöistä valtaosa on lukioihin, mutta palvelun suosio on noussut myös peruskoulussa. Aikaisemmin peruskouluihin tuli vain yksittäisiä pyyntöjä, mutta lukuvuonna 2024–25 jo 34 % pyynnöistä suuntautui peruskoulun oppitunneille. Kaikkiaan 61 % Suomen ruotsinkielisistä lukioista on käyttänyt palvelua. Vierailuja on tehty kaikkiin Suomen kaksikielisiin maakuntiin sekä useille kielisaarille. Tutkijavierailut ovat olleet erityisen suosittuja filosofian, psykologian ja biologian oppiaineissa. Palvelua on käytetty niin lukion pakollisilla, valinnaisilla kuin koulukohtaisillakin kursseilla. Alakouluihin vierailuja on tilattu erityisesti ympäristöopin tunneille.
Osana Tutkija tavattavissa -palvelun kehittämistä keräämme palautetta niin opettajilta, tutkijoilta kuin oppilailta. Uudistimme palautelomakkeet vuodenvaihteessa 2024–25, jotta palautteen antaminen olisi entistäkin sutjakkaampaa.
Vierailut vastaavat oppilaiden kysymyksiin
Oppilaspalaute osoittaa, että suurin osa oppilaista on pitänyt vierailuista. Osana palautelomaketta oppilaat ovat voineet antaa vierailulle kouluarvosanan. Yleisin kouluarvosana oppilailta oli syyslukukaudella 8 (keskiarvo n. 8,1) ja kevätlukukaudella 9 (keskiarvo n. 8,4). Vierailut ovat saaneet enimmäkseen hyvää palautetta myös niiltä oppilailta, joiden motivaatio kurssia tai oppiainetta kohtaan on matala.
Oppilaspalautteiden arvosanajakauma lukuvuonna 2024-25. Syyslukukauden yleisin arvosana oli 8, kevätlukukauden 9.
”Hienoa saada tällainen mahdollisuus tutustua [tutkimuksen, toim. huom.] maailmaan, joka tuntuu meistä aika kaukaiselta, kun emme asu yliopistokaupungissa.” – oppilaspalaute
“Vierailun aikana opin, kuinka tutkimuksen takaa paljastuu paljon enemmän työtä ja askelia kuin olin aikaisemmin kuvitellutkaan.” – oppilaspalaute
Oppilaat kokevat vierailuiden lisänneen kiinnostusta tiedettä kohtaan ja muuttaneen aikaisempia käsityksiä tieteestä. Kiitosta saa erityisesti mahdollisuus lähettää kysymyksiä tutkijalle ennakkoon. Näin oppilaat ovat saaneet kuulla lisää juuri heitä askarruttavista aiheista, mikä lisää vierailun kiinnostavuutta.
Opettajat ovat erinomaisen tyytyväisiä palveluun: opettajien vierailulle antama arvosana oli lukuvuonna 2024–25 yleisimmin 10 (keskiarvo 9,2). Kaikki opettajat kokeilisivat palvelua mielellään uudelleen, ja moni onkin jo rutinoitunut tilaaja.
”Upeaa, että mahdollistatte tutkijan tapaamisen myös ruotsiksi. Tutkija puhui hienosti oppilaille sopivalla tasolla. Tutkija onnistui vangitsemaan oppilaiden huomion koko oppitunnin ajan.” – peruskoulun opettaja
”Tutkija tavattavissa on toisen asteen opiskelijoille ainutlaatuinen mahdollisuus tavata eri oppialojen asiantuntijoita. Tämä oli jo toinen tutkijavierailuni. Toivottavasti jatkatte hankkeen kanssa myös tulevaisuudessa!” – lukion opettaja
Opettajien mukaan vierailut ovat olleet kiinnostavia ja oppilaat ovat jaksaneet keskittyä hyvin. Opettajat pitävät palvelua joustavana ja helppokäyttöisenä. Jotkut opettajat ovat myös kiitelleet vierailujen antavan mahdollisuuden oppia oppilailta ja heidän ajatuksistaan. Kaikkein eniten kiitosta on kuitenkin saanut palvelun ruotsinkielisyys. Palautteista välittyy, kuinka palvelun kaltaisten koko Suomessa toimivien, maksuttomien resurssien olemassaolo ja toimivuus ruotsiksi ei ole itsestäänselvyys.
Tutkijatkin ovat olleet erittäin tyytyväisiä vierailuihin ja palaute on ollut pelkästään kiittävää. Vierailut antavat tutkijoille mahdollisuuden kehittää viestintä- ja vuorovaikutustaitojaan erilaisen yleisön edessä ja tilaisuuden harjoitella oman tutkimuksen yleistajuistamista.
Ruotsinkielinen toiminta jatkuu
Ruotsinkielinen Träffa en forskare -toiminta on iloksemme saanut jatkorahoitusta Kulturfondenilta ja tulee näin jatkumaan vähintään vuoden 2026 loppuun saakka. Otamme jo kesän aikana vastaan vierailupyyntöjä syyslukukaudelle 2025. Vierailupyyntöjä voi lähettää tavalliseen tapaan lomakkeen kautta, vähintään kuukautta ennen toivottua vierailupäivää.