Helmikuun Mene ja tiedä -artikkeleissa feminismiä, kiinalaista kirjallisuutta, brändirakkautta ja ärsyttävää kielenkäyttöä

Erityisesti äidinkielen ja yhteiskuntaopin opettajien kannattaa pistää merkille helmikuun Mene ja tiedä -artikkelipaketti. Kuukauden artikkeleissa käsitellään kielen merkityksiä ja yhteiskunnallisia ilmiöitä monesta näkökulmasta. Kysymyksiä tieteestä -sarjassa pohditaan tieteen yleistajuistamisen tavoitteita ja keinoja.

Miksi feminismistä tuli Suomessa vaikea sana?

  • Kirjoittaja: Heidi Kurvinen
  • Humanistiset tieteet ja yhteiskuntatieteet: Historia, mediatutkimus
  • Soveltuu filosofian, yhteiskuntaopin, historian ja äidinkielen tunneille ja lukion moduuleihin FI3, HI3, YH1 ja ÄI9
  • Artikkelin kielet: suomi ja ruotsi

Onko brändirakkaudella ja brändivihalla jotain yhteistä?

  • Kirjoittaja: Kaisa Aro
  • Yhteiskuntatieteet: Kauppatieteet
  • Soveltuu elämänkatsomustiedon, filosofian, psykologian ja yhteiskuntaopin tunneille ja lukion moduuleihin ET2, FI1, PS4, YH1 ja YH2
  • Artikkelin kieli: suomi

Miksi toisten kielenkäyttö ärsyttää?

  • Kirjoittaja: Katri Priiki
  • Humanistiset tieteet: Kielitieteet ja suomen kieli
  • Soveltuu psykologian ja äidinkielen tunneille ja lukion moduuleihin FI3, HI3, YH1 ja ÄI9
  • Artikkelin kieli: suomi

Mitä kiinalainen scifi voi opettaa luontosuhteestamme?

  • Kirjoittaja: Eero Suoranta
  • Humanistiset tieteet: Kirjallisuudentutkimus ja Kiinan-tutkimus
  • Soveltuu äidinkielen, ympäristöopin ja yhteiskuntaopin tunneille ja lukion moduuleihin ÄI1, ÄI2, ÄI4, ÄI8, ÄI11 ja YH3
  • Artikkelin kieli: suomi

Miten tiedettä yleistajuistetaan?

  • Kirjoittaja: Elina Vitikka
  • Artikkelin kielet: suomi ja ruotsi